21 Temmuz 2017 Cuma

Pahalı Olan İyidir! / Evren Hoşrik




Reklamlarda bizlere sunulan pek çok ürün, “Onlara sahip olmak bir ayrıcalıktır, ödüldür.” hissi yaratarak satın alma eğilimimizi arttırmaktadır. Bir markaya ait, pahalı ve ayrıca ünlüler tarafından da kullanılıyormuş gibi sunulan ürünler, çevremizden itibar görmemizi sağlayan ya da sadece kendi kendimizi iyi hissettiren birer ödüle dönüşerek, zamanla karşı konulamaz hâle gelmektedir. Bu ödüle duyduğumuz ihtiyaç bir süre sonra bizi sürekli marka giymeye, yeni model bir akıllı telefon almaya, arabamızın modelini sürekli yükseltmeye koşullandırır. Sonunda bu durum, aslında her zaman öyle olmasa bile, “Pahalı olan iyidir, marka olan iyidir, pahalı olduğuna göre mutlaka iyidir.” şeklinde bir batıl inanca ya da batıl davranışa dönüşerek, aslında gerçekten kaliteli olup olmadığına bakmaksızın sadece marka ya da pahalı olduğu için o ürünü arzulamamıza ve bütçemiz uygun olmasa da satın almamıza neden olur. Sonuç olarak, akıllıca tasarlanış reklamlar aracılığıyla oluşturulan; "ünlülerle aynı şeyleri kullandığımız için ünlü gibi hissetme", "pahalı bir ürün kullanarak değerli hissetme" yanılsaması nedeniyle bir ödül ve değer algısı yaratılarak fazla para harcama ya da satın alma davranışımız pekiştirilmiş olur.

"Matematiğim Pekiyi Ama Kendimi Toplayamıyorum" kitabından

Uzm. Psikolog M. Evren HOŞRİK

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder